WILLEM JONGENEELEN is een freelance popjournalist uit Steenbergen. De in 1960 in Wouw geboren Jongeneelen verzamelde van jongs af aan vinyl, was actief als deejay bij de poppodia De Effenaar in Eindhoven, Mezz in Breda en W2 in Den Bosch en fungeerde incidenteel als programmeur van Para in Breda en de festivals Ti-Foon in Eindhoven en De Poptocht in Bergen op Zoom. Tevens was hij een van de initiatiefnemers van festival/tentoonstelling Blommenkinders in Roosendaal. Als journalist heeft hij een sterke voorkeur voor alternatieve rock, met als specialisme: Belgen. Publicaties verschenen onder meer in het Eindhovense studentenblad Magenta, OOR, BN/De Stem, Music Minded, Live XS, FRET, OORs Popencyclopedie, Encyclopedie van de Nederlandse Popmuziek, Een Muziekgeschiedenis Der Nederlanden en het boek Gevoelige Snaren ten bate van War Child.

 

Sinds 1989 werkt Jongeneelen als parttimer in popspeciaalzaak De Waterput in Bergen op Zoom. De winkel doet hem regelmatig denken aan de Amerikaanse speelfilm High Fidelity van regisseur Stephen Frears. Die film handelt over een bijna veertiger die zijn platencollectie belangrijker vindt dan zijn relatie. Zo erg is het met de mensen uit De Waterput nog net niet gesteld, maar de meeste karaktereigenschappen en muzikale afwijkingen van de hoofdpersonen in de film komen griezelig goed overeen met het personeel dat door de jaren heen in de platenzaak werkte. Moet je wellicht een beetje freak zijn om in zon winkel te staan? En is het toeval dat er in het weekend van Lowlands en Pukkelpop al jaren niemand ingeroosterd wil worden? Het 40-jarig bestaan van De Waterput was een mooi moment om de geschiedenis van deze unieke popspeciaalzaak eens nader uit te spitten. Tevens mogen een aantal vaste klanten en artiesten (Roosbeef, Ayreon en Peter te Bos van Claw Boys Claw) die een instore-optreden verzorgden hun licht op deze bijzondere winkel laten schijnen. Samen met een overzicht van de beste albums sinds 1969 verschaft het boek een beeld van High Fidelity in Brabant.